fbpx

Experiența proprie, dublată de cercetările sociologice, ne arată că, deși înțelegem motivele raționale și nevoia de a renunța la autoturismul proprietate personală și de a folosi transportul public, ne este, totuși, foarte greu să renunțăm la șofat.

Majoritatea motivelor pentru care ar trebui să alegem transportul public le cunoaștem – și ne este clar că toate aduc beneficii personale și publice:

  • reducerea noxelor, deci o îmbunătățire a condițiilor de mediu;
  • reducerea traficului;
  • înlocuirea timpul petrecut la volan cu timp de calitate pentru citit, ascultat, privit, discutat, învățat etc.;
  • reducerea cheltuielilor personale;
  • mai multă mișcare, mai mult exercițiu fizic;
  • o mai bună organizare a timpului;
  • nu e nevoie de locuri de parcare;
  • siguranță mai mare în trafic.
Sursă foto: libreshot.com

Dar cum facem să convingem publicul să folosească transportul în comun? Prin comunicare! Comunicarea societăților de transport public cu stakeholderii trebuie privită și tratată în mod strategic. Ea trebuie să facă parte din funcțiunile de management, împreună cu marketingul, resursele umane, vânzările, relațiile cu clienții etc.

Campaniile de comunicare trebuie să aibă consistență narativă, să se adreseze atât celor care deja folosesc transportul public – pentru fidelizarea lor, cât și potențialilor utilizatori. Se recomandă folosirea unui mix de comunicare – relații publice, marketing, relații cu clienții, publicitate, cu mesaje inovative și dedicate, bogate în informații și argumente.

Planul de comunicare urmează trei etape:

  1. informarea publicului
  2. comunicarea bi-direcțională cu publicul
  3. implicarea publicului în procesul decizional.

În toate etapele, e nevoie de comunicarea continuă și consecventă a principiilor și valorilor transportatorului, principii și valori comune cu ale comunității locale pe care o deservește. Mai mult, e nevoie de exemple personale de folosire a transportului public. Astfel, se va crea credibilitate, care stă la baza construcției și menținerii reputației transportatorului. Iar o bună reputație va face ca transportatorul să fie privit ca un adevărat membru al comunității.

Raportarea corectă către public este esențială. Trebuie avute în vedere particularitățile unui public local, cu o anumită cultură a comunității care diferă de la o zonă la alta, dar în același timp un public eterogen, compus din grupuri sociale cu valori și atitudini diverse. Informațiile și argumentele adesea tehnice despre beneficiile și importanța transportului comun trebuie „îmbrăcate” într-o formă accesibilă pentru toate aceste segmente – limbaj comun, imagini sugestive, valență emoțională pozitivă.

Articol publicat și în revista Transilvania Business, nr. 84, martie 2019.

Comunicarea în transportul public

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.